דבר ראש הלשכה חברות וחברים יקרים, אני שמח להציג בפניכם את סיכום הפעילות של ועדת האתיקה המחוזית בתל אביב לשנת . 2020 לשכת עורכי הדין הוקמה כדי לשקוד על רמתו וטהרו של מקצוע עריכת הדין, ולשם כך הופקדו בידיה הסמכויות לקיים שיפוט משמעתי לחבריה. בשנים האחרונות אנו עדים לקולות הולכים וגוברים של ביקורת, מבית ומבחוץ, לצד הרצון להוציא את מערך המשמעת מידיה של הלשכה. אין צורך להכביר מילים אודות החשיבות הרבה הטמונה במעמדה העצמאי של הלשכה כאחד מעמודי התווך של מערכת המשפט. הלשכה היא נאמן הציבור - הן הציבור הרחב שמכוחו היא קמה, ממנו קיבלה את סמכויותיה ולמענו היא פועלת, והן ציבור חבריּה אותם היא מייצגת ומשרתת. חברותם של כל עורכי הדין בלשכה מבטיחה שוויון של כל העוסקים במקצוע באשר לקביעת נורמות התנהגות ולאכיפתן, ומנגד אי תלותו של עורך הדין ברשות , שמולה הוא ניצב בשם לקוחו, דרושה כדי ששיקול דעתו לא יהיה מושפע אלא מן הנורמות המקצועיות והמוסריות המנחות את עורכי הדין. מכאן גם נובע הצורך להדוף בנחישות כל ניסיון לסרס את מעמדה הייחודי והעצמאי של הלשכה, ותחת זאת יש לפעול לחיזוק מוסדותיה, ובפרט בתי הדין ה משמעתיים וועדות האתיקה, באמצעות הענקת סמכויות נוספות לבירור תלונות ולטיפול בעשבים שוטים. עיקרון זה הוא שהדריכני מאז כניסתי לתפקיד ולאורו פעלתי ללא לאות לשם הבטחת פעילותן התקינה של ועדות האתיקה. יחד עם יושב ראש ועד מחוז תל אביב, עו"ד עמית בכר , הוחלט כי במס גרת פיילוט תעניק המועצה הארצית תקציב ישיר לפעילות ועדת האתיקה המחוזית תל אביב באופן שאפשר לה להגדיל את מצבת כוח האדם שלה וכפועל יוצא מכך להגביר את קצב עבודתה ולפעול ביתר שאת לצמצום פערי הטיפול אותם ירשה משנים קודמות.
דבר יושב ראש ועד מחוז תל אביב חברות וחברים יקרים, תפקידו החיוני של מערך האתיקה, הכולל את ועדות האתיקה, פרקליטי הוועדה ובתי הדין המשמעתיים, הוא לייצג את האינטרס הכללי של עורכי הדין תוך שימת דגש על שמירת כבוד המקצוע, רמתו ותדמיתו לצד שמירה על זכויותיהם של עורכי הדין שכנגדם נפתחו הליכים שונים. מערך שיפוט המש מעת, שנועד לשרת את הציבור, זקוק לשומרי סף מקצועיים ועצמאיים, ואת החשיבות לפעול לחיזוקו ראיתי כמשימה מרכזית מיד עם כניסתי לתפקיד. יחד עם חברי, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אבי חימי , הבאנו למועצה הארצית הצעת החלטה לחזק ולשפר את פעילות ועדת האתיקה במחוז תל אביב, והבאנו להגדלת תקצוב פעילות ועדת האתיקה במחוז, פעילות שאת ניצני פירותיה אנו כבר זוכים לראות בדו"ח סיכום הפעילות שלפניכם. תודות לעבודה מאומצת, פניות של קולגות בתלונות אודות עיכובים בטיפול ואי מענה באתיקה התחלפו בתודות ובדיווחים אודות מענה מהיר ומקצו עי כשחברי, יושב ראש ועדת האתיקה המחוזית תל-אביב, עו"ד שמעון כץ , הוכיח שעם תקצוב ראוי ועבודה מקצועית ונכונה הכל אפשרי, בזמן שמגפת הקורונה משתוללת מכל עבר, החזיר את ספינת האתיקה למסלולה ואף דאג להביא ּה אל חוף מבטחים. עיון בנתוני הדו"ח בקשר לטיפול בשאילתות מג לה כי זמן הטיפול בשאילתה עומד על ממוצע של 5 ימי עבודה וכאשר מנפים החוצה 37 פניות שהצריכו זמן טיפול ארוך מ 10 ימי עבודה הממוצע עומד על 2.83 ימי עבודה עד למענה. מדובר בבשורה אמיתית לחברות וחברי המחוז, אשר בזכות החדשנות שהובילה הוועדה יכולים לפנות בטופס מקוו ן ישירות מהטלפון הנייד ולקבל מענה מקצועי ומהיר. מחוז תל אביב מוביל בעשייה ומעניק שירות ללמעלה מ- 31 אלף עורכות ועורכי דין בתחומים שונים ומגוונים, וכעת ניתן לומר שגם בתחום האתיקה מחוז תל אביב הוא ללא ספק מחוז פורץ דרך ומוביל.
כל זה לא היה קורה ללא תמיכה מלאה של ראש הלשכה, הקצאת תקציבים ראויים מטעם המועצה הארצית, עשיה של מלאכת הקודש על- ידי יושב ראש הוועדה, חברות וחבריה ובראש ובראשונה - בזכות עבודה מאומצת סביב השעון, ללא לאות של פרקליטת הוועדה וצוותה. חובתנו היא לוודא שוועדת האתיקה תמשיך בתנופת העשייה ותזכה לקבלת התנאים הנאותים והתקציבים הראויים שיבטיחו את המשך פעילותה התקינה, ולא פחות חשוב מכך - את עצמאותה ובלתי תלותה. תודה לכולם, המשיכו בעבודתכם החשובה. בברכת חברים, עו"ד עמית בכר יושב ראש מחוז תל אביב
תוכן העניינים דבר יושב ראש ועדת האתיקה 8 הקדמה 10 תחומי אחריות, תפקידים וסמכויות 12 אודות 12 הרכב הוועדה 15 צוות הוועדה 18 פעילות הוועדה 20 בירור תלונות וידיעות על עבירות משמעת 20 שאילתות והיתרים 24 פעילות נוספת 28 ישיבות הוועדה 30 ההליכים בבתי הדין המשמעתיים ובבתי המשפט 32 נספחים - נהלי הוועדה 34 נוהל מס' - 1.001 פרסום נהלים מדיניות ועדה והנחיות פרקליט 34 נוהל מס' - 1.002 טיפול בפניות ובמידע על עבירות משמעת 36 נוהל מס' - 1.003 טיפול בשאילתות 48 נוהל מס' - 1.004 טיפול בבקשות להשעיה זמנית ולהטלת עונש 52 נוהל מס' - 1.005 טיפול בפניית בית משפט למתן חוות דעת בענייני משמעת 55
נספחים - ניירות מדיניות 57 מדיניות מס' - 2.001 ניגוד עניינים עקב ניידות עורכי דין בין משרדים או מיזוגי משרדים 57 מדיניות מס' - 2.002 השעיה זמנית 59 מדיניות מס' - 2.003 שמירת חומר ארכיוני 61 מדיניות מס' - 2.004 התבטאויות בלתי ראויות מצד עורכי דין 62 מדיניות מס' - 2.005 איומים אסורים 64 מדיניות מס' - 2.006 הקלטת עורך דין 65 מדיניות מס' - 2.007 עניין אישי בייפוי כוח מתמשך 67 מדיניות מס' - 2.008 מתן התראה לצד שאינו מיוצג 69 מדיניות מס' - 2.009 ביטול תלונה ושיבוש הליכי הבירור 71
8 סיכום פעילות לשנת 2020 דבר יושב ראש ועדת האתיקה המחוזית חברות וחברים יקרים, האתיקה המקצועית היא נשמת אפו ועמוד השדרה של מקצוע עריכת הדין. מתן הכוונה אתית לעורכי הדין בגילויי דעת בנושאים שונים, באשר למותר והאסור, הינו נדבך חיוני בפעילותה של הוועדה וייעול מתמיד של המענה המקצועי הניתן לעורכי הדין הוא גורם מרכזי להשגת יעדיה. פעילותה של הוועדה לרבות באמצעות פרקליטת הוועדה כוללת בין היתר בירור תלונות וידיעות על עבירות משמעת וכן ניהול הליכים בבתי הדין המשמעתיים ובבית המשפט במסגרת קובלנות, בקשות להשעיה זמנית או בקשת להטלת עונש על עורכי דין. כולי תקווה כי בשנה הבאה לא תיאלץ ועדת האתיקה לעסוק בפרשות ועניינים המטילים צל כבד על יושרם וטוהרם של עורכי הדין והפוגעים במעמדו ובכבודו של המקצוע. אני מתכבד להגיש לראש הלשכה וליו"ר ועד מחוז תל אביב, ובאמצעותם למועצה הארצית, דו"ח סיכום פעילות ועדת האתיקה לשנת 2020 אשר יפורסם לציבור, ומבקש להדגיש כי פרסום הנתונים בדו"ח מסוג זה, הנעשה לראשונה, הנו חלק מסדרת צעדים שנוקטת הוועדה להגברת השקיפות לציבור. דו"ח זה מציג את היקף פעילות הוועדה בשנה החולפת וכולל נתונים בתחומי הטיפול השונים, מהם ניתן ללמוד על מגמה מבורכת של צמצום עד כדי חיסול לחלוטין בחלק מהעניינים של פערי הטיפול אותם ירשה הוועדה בראשותי, וכן על קצב טיפול משביע רצון בתלונות ועמידה בלוחות הזמנים הקבועים בדין.
10 סיכום פעילות לשנת 2020 בחודש מאי 2020 פרסם מבקר המדינה דו"ח על פעילות לשכת עורכי הדין בישראל , ובכלל זה על פעילות ועדות האתיקה. הערות המבקר בקשר לפעילות הוועדה המחוזית תל אביב התרכזו בעיכוב בטיפול בתלונות שנבע מתת- תקצוב פעילות הוועדה, אך לצד הביקורת מצא לנכון מבקר המדינה לציין לחיוב את פעילות הוועדה וקרא להמשיך בתנופת העשייה בתחום כתיבת נהלי העבודה ויישום השינויים שנערכו בתהליכי הבירור המשמעתי. במהלך תקופת הדו"ח, ובעקבות התערבות המועצה הארצית והעומד בראשה, הועברו תקציבים לתגבור פעילות הוועדה, נעשו שינויים במצבת כוח האדם ובכלל זה גויסו עורכי דין שהוכשרו לתפקידים ומשימות ייעודיים בצוות הוועדה , הוקם צוות פעולה ליישום הערות המבקר וכן נבנתה תכנית עבודה לצמצום פערי הטיפ ול אותם ירשה הוועדה משנים קודמות. בהתאם לתוכנית העבודה, עד תום המחצית הראשונה של שנת 2021 צפויה הוועדה ליישם באופן מלא את הערות מבקר המדינה, ובכלל זה לסיים את פערי הטיפול בפניות ומידע על עבירות משמעת. עוד בהתאם לתוכנית, במחצית השנייה של שנת 2021 נוסף על ה טיפול השוטף בפניות לוועדה, ניהול ההליכים בבתי הדין וב בתי המשפט וכן פרסום הפעילות, ישנה כוונה להשלים את כתיבת נהלי העבודה, מסמכי המדיניות והנחיות הפרקליטה לצוות הפנימי ולבאי כוח הוועדה, ובכלל זה להכין מסמך מדיניות ענישה כולל ומפורט (לפי סוגי עבירות, עבר משמ עתי וכיו"ב) וכן קווים מנחים לעריכת הסדרי טיעון.
סיכום פעילות לשנת 2020 11 כמו כן יפעלו יושב ראש הוועדה ופרקליטת הוועדה לקיום השתלמויות וימי עיון לחברי הוועדה, ל רפרנטים ול באי כוח הוועדה, וכן לחיזוק קשרי העבודה מול בתי הדין, בתי המשפט וגורמי אכיפה ממשלתיים אחרים, זאת לצד השתתפות בפורום יושבי ראש ועדות האתיקה בלשכה ובפורומים מקצועיים נוספים שעניינם שיפור, ייעול וקידום מערך המשמעת ותדמיתו.
12 סיכום פעילות לשנת 2020 ועדת האתיקה המחוזית תל אביב היא תאגיד חקוק ומוסד ממוסדות לשכת עורכי הדין בישראל שהוקמו לפי חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א- 1961 (להלן: "חוק הלשכה"), אחת מתוך שש ועדות אתיקה מחוזיות שנועדו לשקוד על רמתו וטהרו של מקצוע עריכת הדין. ועדת האתיקה המחוזית אמונה על מתן חוות דעת מקדימות בענייני משמעת של עורכי דין, לפי פנייה של חבר המחוז (במחוז תל אביב רשומים כ- 31,964 עורכי דין), וכן על העמדתם לדין משמעתי של חברי המחוז בשל ביצוע עבירות משמעת, בין ביזמתה ובין על פי תלונתו של אחר. נוסף על אלה מוסמכת הוועדה לבקש השעייתו הזמנית של עורך דין שהוגש נגדו כתב אישום בבית משפט או בבית דין צ באי בשל עבירה פלילית שיש עימה קלון בנסיבות העניין, וכן לפתוח בהליך הטלת עונש כנגד עורך דין שהורשע בבית משפט או בבית דין צבאי בפסק סופי בשל עבירה פלילית כאמור. הוועדה פועלת על פי חוק הלשכה, הכללים שהותקנו לפיו על- ידי המועצה הארצית וכן על-פי נהלי טיפול המפור סמים בדפי הוועדה באתר ועד המחוז והמפורטים להלן. • נוהל מס' - 1.001 פרסום נהלים מדיניות ועדה והנחיות פרקליט • נוהל מס' - 1.002 טיפול בפניות ובמידע על עבירות משמעת • נוהל מס' - 1.003 טיפול בשאילתות • נוהל מס' - 1.004 טיפול בבקשות להשעיה זמנית ולהטלת עונש
סיכום פעילות לשנת 2020 13 • נוהל מס' - 1.005 טיפול בפניית בית משפט למתן חוות דעת בענייני משמעת הוועדה מפרסמת את גילויי הדעת בשאילתות שמופנות אליה מדי יום ביומו על ידי חברי המחוז בדפי הוועדה באתר ועד המחוז וכן בעמוד הפייסבוק של הוועדה. בנוסף מפרסמת הוועדה ומפיצה בדיוור ישיר לכל חברי המחוז מסמכי מדיניות בנושאים שונים המפורטים להלן, אשר נועדו לסייע לעורכי הדין לפעול בהתאם לכללי האתיקה. • מדיניות מס' - 2.001 ניגוד עניינים עקב ניידות עורכי דין בין משרדים או מיזוגי משרדים • מדיניות מס' - 2.002 השעיה זמנית • מדיניות מס' - 2.003 שמירת חומר ארכיוני • מדיניות מס' - 2.004 התבטאויות בלתי ראויות מצד עורכי דין • מדיניות מס' - 2.005 איומים אסורים • מדיניות מס' - 2.006 הקלטת עורך דין • מדיניות מס' - 2.007 עניין אישי בייפוי כוח מתמשך • מדיניות מס' - 2.008 מתן התראה לצד שאינו מיוצג • מדיניות מס' - 2.009 ביטול תלונה ושי בוש הליכי הבירור
14 סיכום פעילות לשנת 2020 לצד הוועדה פועלת פרקליטת ועדת האתיקה, שתפקידה לברר תלונות על עבירות משמעת של עורכי דין המטופלות בידי הוועדה ולהעבירן אל הוועדה בצירוף המלצתה, וכן לייצג את הוועדה בהליכים לפני בתי הדין המשמעתיים ולפני בתי המשפט ולייעץ לוועדה בכל עניין הקשור בכך. לצורך מילוי תפקידיה רשאית פרקליטת הוועדה להסתייע בחברי הלשכה, בין אם הם עובדי הלשכה ובין אם לאו. ועדה ירוקה כל המסמכים המתקבלים במזכירות הוועדה נסרקים ומתויקים בתיק אלקטרוני.
סיכום פעילות לשנת 2020 15 בראש הוועדה עומד עו"ד שמעון כץ והוועדה מורכבת מ- 23 חברי המחוז, אותם ממנה הוועד המחוזי באישור ועדת המינויים, וכן מ- 2 נציגי ציבור, שהם משפטנים שאינם עורכי דין או שהם חברי הלשכה שחברותם בה מוגבלת, אותם ממנה ועדת המינויים בראשות נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, השופט (בדימוס) דוד חשין. לפי חוק הלשכה, לא ימונה כחבר ועדת אתיקה מי שהורשע בבית משפט או בבית- דין צבאי בעבירה שיש עמה קלון וכן מי שהורשע בבית דין משמעתי בעבירת משמעת והוטל עליו עונש השעיה או הוצאה מן הלשכה, או שהוטל עליו עונש אחר אך טרם עברו עשר שנים מיום הרשעתו. משך הכהונה של ח בר בוועדת ה אתיקה הוא לתקופה של ארבע שנים וניתן לחזור ולמנותו, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות. כהונתו של חבר ועדת ה אתיקה נפסקת במסירת כתב התפטרות ליושב ראש ועדת המינויים, כאשר נתקיימה בו אחת הנסיבות המונעות בעדו לכהן כחבר ועדת האתיקה, או בהחלטת ועדת המינויים כי נבצר ממנו, דרך קבע, למלא את תפקידו או לאחר שמצאה כי מתקיימות לגביו עובדות שבשלהן אין הוא ראוי לכהן כחבר ועדת האתיקה, ומסרה לו על כך הודעה בכתב. את פרקליטת הוועדה ממנה ועדת המינויים לכהונה בת חמש שנים, אותה ניתן להאריך לכהונה נוספת בהסכמת יושב ראש הוועדה וועד המחוז, ודרכי סיום כהונתה נקבעו בכללים.
16 סיכום פעילות לשנת 2020 יושב ראש הוועדה עו"ד שמעון כץ חברות וחברי הוועדה עו"ד אבירם בורוכוב עו"ד אורן טננבוים עו"ד איתן סבג עו"ד אמיר טיטונוביץ * עו"ד ארז חבר עו"ד ארז שגיב עו"ד דודי פרחיה עו"ד חיה מנע עו"ד יהונתן מאייר ** עו"ד מאיה טריגר (הצטרפה לוועדה ביום )10.8.2020 עו"ד מיכל ריס עו"ד מיכל רצ'ולסקי עו"ד מירב אלייב (הצטרפה לוועדה ביום )10.8.2020 *עו"ד אמיר טיטונוביץ התפטר מחברותו בוועדה ביום 18.1.2021 **עו"ד יהונתן מאייר התפטר מחברותו בוועדה ביום 12.1.2021 ***במהלך שנת 2021 הצטרפו לוועדה עו"ד איתן אדר , עו"ד יחיאל נויזץ ו עו"ד יפית סימי דרי
סיכום פעילות לשנת 2020 17 עו"ד נועם רונן עו"ד עוזי חריזי (הצטרף לוועדה ביום )10.8.2020 עו"ד עידית סגל עו"ד ענת בן זאב עו"ד רואי כחלון עו"ד רוני פאלוך עו"ד רונן זיו (הצטרף לוועדה ביום )10.8.2020 עו"ד רותי ויסנביק שאולי נציגות ונציגי ציבור ד"ר בלהה כהנא מר רון קרניאלי עורכות ועורכי דין שכיהנו בוועדה עו"ד אילנה סקר (התפטרה מחברות בוועדה ביום )12.5.2020 עו"ד דפנה יבין רכס (התפטרה מחברות בוועדה ביום )8.9.2020 עו"ד מור קרמר (התפטרה מחברות בוועדה ביום )31.5.2020 עו"ד נתנאל פרץ (התפטר מחברות בוועדה ביום )10.6.2020
18 סיכום פעילות לשנת 2020 לצד ועדת האתיקה מכהנת עו"ד אשרת חנוך בתפקיד פרקליטת הוועדה, האמונה מכוח תפקידה החקוק על העניינים המפורטים להלן: ❖ בירור תלונות והכנת המלצות העמדה לדין / גניזת תלונות לאישור הוועדה - על פי המועדים הקבועים בכללים לעניין זה ❖ הכנת חוות דעת משפטיות במענה לשאילתות ❖ הכנת המלצות להגשת בק שות השעיה זמנית והטלת עונש ❖ הכנת המלצות ערעור על פסקי דין משמעתיים ❖ הגשת קובלנות לבית הדין המשמעתי - על פי המועדים הקבועים בכללים לעניין זה ❖ ניהול הליכים בפני בתי הדין המשמעתיים, בית המשפט המחוזי בירושלים ובית המשפט העליון, לרבות הבניית ענישה ואישור הסדרי טיעון, וכן ייצוג הוועדה בתיקים מורכבים ❖ מתן חוות דעת משפטיות לוועדה בנושאים אתיים שונים ❖ פיתוח נהלים ומדיניות ואישורם בוועדה ❖ פיתוח השתלמויות וימי עיון לחברי הוועדה, רפרנטים וקובלים ❖ פיתוח קשרי עבודה עם גורמי אכיפה ממשלתיים (פרקליטות, תביעה משטרתית, יחידת הסדר מותנה וכו'), וכן שיתופי פעולה עם מערכות אתיות מקצועיות נוספות ❖ השתתפות בפורום פרקליטים ובפורומים מקצועיים נוספים שעניינם שיפור, ייעול וקידום מערך המ שמעת ותדמיתו
סיכום פעילות לשנת 2020 19 ❖ מתן מענה כלל מחוזי בנוגע לליווי חיפוש אצל עורכי דין , לרבות הצגת עמדת הוועדה בקשר לחסיון עו"ד- לקוח בבתי המשפט השונים ובפני גורמי אכיפה לצורך טיפול בעניינים אלו מסתייעת הפרקליטה במערך עורכי דין ועובדי מנהלה, לרבות עורכי דין חיצוניים בשכר המשמשים כרפרנטים ובאי כוח קובלים. צוות הוועדה עו"ד אשרת חנוך , פרקליטת הוועדה עו"ד אריאל שניאור , המשנה לפרקליטת הוועדה עו"ד בן עטיה , רכז (החל לעבוד בחודש מאי )2020 עו"ד ספיר שרון , רכזת (החלה לעבוד בחודש ספטמבר )2020 עו"ד אסף אליזוב , מזכירות (החל לעבוד בחודש נובמבר )2020 עו"ד יואב ברונשטיין , מזכירות (החל לעבוד ב חודש מרץ 2020 וסיים עבודתו ב חודש דצמבר )2020 עו"ד שלי אשכנזי , מזכירות (החליפה עובדת בחופשה עד לחודש אוקטובר )2020 גב' מטילדה קרדיטור , מזכירות (שבה מחופשה ב חודש אוקטובר )2020 גב' ענת דור , מזכירות* * בחודש פברואר 2021 שובצה גב' ענת דור לעבודה במזכירות בית הדין המשמעתי המחוזי
20 סיכום פעילות לשנת 2020 עורכי דין בישראל כפופים לדין המשמעתי לפי חוק הלשכה והכללים שהותקנו מכוחו. ככלל, תלונה נגד עורך דין מוגשת ומטופלת על- ידי ועדת האתיקה המחוזית במחוז שבו נמצא מענו הרשום של עורך הדין בלשכה. הפניות לוועדה נעשות על גבי טופס תלונה בנוסח הערוך לפי הוראות כללי לשכת עורכי הדין, ובהתאם לנהלי הוועדה אי- הגשת התלונה באמצעות טופס זה, או אי-מי לוי כל הפרטים בטופס, עשויים לגרור את הפסקת הטיפול בה. כל פניה נבחנת לגופה עם קבלתה, ובמידה שהיא אינה מעוררת על פניה שאלה בתחום האתיקה המקצועית - מסתיים הליך הבירור בהודעה מנומקת המועברת למתלונן ולעורך הדין שלגביו הוגשה התלונה, מבלי שזה האחרון נדרש להגיב כ לל לפניה. ככל שהפניה מעוררת שאלה בתחום האתיקה המקצועית, נבחן הצורך בקבלת פרטים נוספים, תצהיר לאימות פרטי התלונה או ראיות לביסוס האמור בה, ובכפוף לקבלת כל הפרטים והמסמכים הנדרשים - מתבקשת תגובתו בכתב של עורך הדין שלגביו הוגשה התלונה ומתקבלת החלטה אם להגיש ק ובלנה בעקבות התלונה, או אם לאו. בהתאם להוראות סעיף 18 ג לחוק הלשכה , הליך בירור התלונות המטופלות בידי הוועדה נעשה על ידי צוות הוועדה בראשות הפרקליטה, ובסיומו מועברות התלונות בצירוף המלצת הפרקליטה אל הוועדה לדיון והחלטה.
סיכום פעילות לשנת 2020 21 לצד הטיפול בתלונות נדרשת הוועדה, בהתאם להוראות סעיפים 78 ו- 75 לחוק, לבחון הצורך בהגשת בקשה להשעיה זמנית או בקשה להטלת עונש, לפי העניין, בקשר להליכים פליליים המתנהלים כנגד עורכי דין, וזאת על בסיס מידע המועבר לוועדה מגופי אכיפה שונים ובהם פרקליטות, תביעות משטרה, יחידת הסדר מותנה, רש ות האוכלוסין וכיו"ב. נוהל הטיפול בפניות ובמידע על עבירות משמעת נוהל מס' 1.002 , שעניינו הטיפול בפניות ובמידע על עבירות משמעת, מפרט את אופן הטיפול של הוועדה, לרבות באמצעות פרקליטת הוועדה, בפניות המוגשות אליה וכן במידע על עבירות משמעת שהגיע שלא בדרך תלונה. נוהל הטיפול בבקשות להשעיה זמנית ולהטלת עונש נוהל מס' 1.004 , שעניינו הטיפול בבקשות להשעיה זמנית ולהטלת עונש, מפרט את אופן הטיפול של הוועדה, לרבות באמצעות פרקליטת הוועדה, במידע הקשור בעורך דין הרשום כחבר המחוז אודות הגשת כתב אישום נגדו או הרשעתו בהלי ך פלילי.
22 סיכום פעילות לשנת 2020 נתוני הטיפול בתלונות וידיעות על עבירות משמעת נכון ליום 31.12.2019 נמצאו 3,141 הליכי בירור משנים קודמות שבירורם טרם הסתיים. בתקופת הדו"ח התקבלו 1,158 פניות ומידעים חדשים אודות עבירות משמעת, מתוכם 271 הופנו לטיפול ועדה אחרת לאחר קליטה ומיון ראשוני, 866 טופלו כתלונות ו- 21 מידעים הפכו ביוזמת הוועדה להליכי בירור משמעתי. בסה"כ נדרשו פרקליטת הוועדה וצוות הוועדה בתקופת הדו"ח לטיפול ב- 4,028 תלונות וידיעות על עבירות משמעת, כאשר נכון ליום 31.12.2020 נמצאו בשלבי בירור שונים 2,139 תיקים, לאחר שבתקופת הדו"ח הסתיים הטיפול ב- 1,889 תיקים. קצב הטיפול משתנה מתיק לתיק בהתאם למורכבותו, לשיתוף הפעולה מצד המתלוננים והנילונים, ל יכולת לאסוף ראיות מספיקות וכיו"ב. לעיתים עשוי הליך הבירור להימשך פרק זמן ממושך חרף מאמצים שנעשים לייעל ולקצר את זמני הטיפול, בין היתר בהקצאת משאבים וגיוס כוח אדם בהתערבות המועצה הארצית והעומד בראשה, כל זאת מתוך הכרה בחשיבות פעילות הוועדה ומתוך ההבנה כי בעבור מתלוננים ונילונים קיימת חשיבות בבירור משמעתי בפרקי זמן קצרים ככל שניתן וכי גם לשם השגת התכלית שביסוד ניהול ההליכים המשמעתיים יש צורך לפעול לקיצור זמני הטיפול.
סיכום פעילות לשנת 2020 23 הערה חשובה לאור דו"ח מבקר המדינה במהלך שנת 2021 צפויה הוועדה לראשונה מזה עשור לעמוד במועד הקבוע בסעיף ) 7 (א לכללי לשכת עורכי הדין (סדרי הדין בבתי הדין המשמעתיים), התשע"ה- 2015 , לקיים דיון ולהכריע על גניזה או העמדה לדין בתוך פרק הזמן של תשעים ימים מתום התקופה בה הסתיים הליך הבירור.
24 סיכום פעילות לשנת 2020 ועדת האתיקה מוסמכ ת לתת חוות דעת מקדימה בענייני משמעת של עורכי דין על פי פניית עורך דין חבר המחוז בעניין הנוגע אליו ולפעולה עתידית שברצונו לבצע, בהתאם לסעיף 60 א לחוק הלשכה. עורך הדין המוסר עובדות נכונות ומלאות ומקפיד לפעול על פי האמור בחוות הדעת המקדימה - לא תעמידו הוועדה ל דין משמעתי אף אם תוגש נגדו תלונה בעניין, אלא אם יתברר בדיעבד כי העובדות שהוצגו בפני הוועדה אינן נכונות או מלאות. בהתאם לנהלי הוועדה, שאילתה תוגש בכתב תוך ציון מלוא העובדות והנתונים הנדרשים למתן חוות הדעת המקדימה, לרבות מסמכים רלוונטיים, ובצירוף טופס הגשת ש אילתה ערוך במלואו, הכולל שמו של כל אדם ו/או תאגיד הנוגע לדבר ושעלול להיפגע מחוות הדעת המקדימה או שעשויה להיות לו עמדה בעניין. במקרים מסוג זה נוהגת ועדת האתיקה לתת לגורם האחר אפשרות להביע התייחסותו לעניין בטרם תחליט אם להביע את עמדתה, בכפוף לאישור בכתב מאת עורך הדין הפונה.
סיכום פעילות לשנת 2020 25 נוהל הטיפול בשאילתות נוהל מס' ,1.003 שעניינו הטיפול בשאילתות, מפרט את אופן הטיפול של הוועדה, לרבות באמצעות פרקליטת הוועדה, בפניית עורך דין הרשום כחבר המחוז למתן חוות דעת מקדימה בענייני משמעת של עורכי דין בעניין הנוגע אליו, לפי סעיף 60 א(ב) לחוק הלשכה. בקשות למתן היתרים מוועד המחוז לצד סמכות ה וועדה ליתן חוות דעת מקדימה בענייני משמעת של עורכי דין על פי פניית עורך דין חבר המחוז, מצויה סמכות ועד המחוז לאשר במקרים המתאימים לעורך דין חבר המחוז לפעול תוך סטייה מכללי האתיקה. כך בנוגע למתן היתר טיפול נגד לקוח לפי כלל 16 (ב) לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), התשמ"ו- 1986 , מתן היתר לעדות לפי כלל 36 ומתן היתר לבוא בדברים עם עדי הצד שכנגד לפי כלל .37 לרוב, פניית עורכי הדין נעשית אל הוועדה בתורת שאילתה ובהמשך, לאחר בחינת העניין, מועברת הפנייה לטיפולו של ועד המחוז. במקרים אלה בוחנת הוועדה האם ישנה מלכתחילה מניעה אתית, ש אחרת אין כל צורך במתן היתר.
26 סיכום פעילות לשנת 2020 נתוני הטיפול בשאילתות ובהיתרים בתקופת הדו"ח התקבלו בוועדה 254 פניות לפי סעיף 60 א לחוק הלשכה, 3 בקשות מטעם בית המשפט למתן חוות דעת משפטית ו- 10 בקשות למתן היתרים מו ועד המחוז, במסגרתן נדרשה הוועדה למתן הכוונה בסוגיות אתיות בנושאים שונים, המרכזיים שבהם בסוגיות הקשורות בניגוד עניינים ( 44 ), טיפול נגד לקוח ( 42 ), חיסיון עו"ד- לקוח וסודיות ( 41 ), פרסום ו כללי ה פרסומת ( 21 ,) אימות מסמכים ( 22 ), ייצוג ומתן עדות ( 10 ) וכן בנוגע ל עיסוק אחר ( 9 .) נושאים נוספים לגביהן התבקשה הכוונה אתית היו: טיפול בכספים, עיכוב מסמכים, הפסקת ייצוג, שידול לקוחות, שיתוף, שותפות או מתן שירותים אסורים, נקיטת לשון איום, הקלטת עורך דין, מגע עם עדים, חשיפת הליכי מו"מ או גישור, יישוב סכסוכים בדרכי שלום, יחסים חבריים, הטעיה או היעדר יחס של כבוד כלפי בית המשפט, ענייני שכר טרחה, הנפקת חשבוניות, תשלום עבור הוצאות הלקוח, הפרת חובת נאמנות ומסירות ללקוח, מיקום פגישה עם הלקוח, ייחוד המשרד ו מדי משפט.
סיכום פעילות לשנת 2020 27 זמני הטיפול בשאילתות ניתוח נתוני הטיפול בשאילתות מגלה כי משך הטיפול בשאילתה עומד בממוצע על 5 ימי עבודה . כאשר מנפים החוצה 37 פניות שהטיפול בהן נמשך פרק זמן של 10 ימי עבודה ומעלה (בשל צורך בקבלת פרטים נוספים, התייחסויות גורמי ם אחרים וכיו"ב) - עומד משך הטיפול בשאילתה בממוצע על 2.83 ימי עבודה עד למענה, כאשר ב- 33 פניות ניתן המענה לפונה עוד באותו היום. הערה חשובה בתחילת שנת 2021 החלה הוועדה לפרסם בגיליונות חודשיים ("עת לאתיקה"), המופצים בדיוור ישיר לכל חברות וחברי המחוז, את גילויי דעת הוועדה שניתנו לפונים במסגרת שאילתות. מהלך זה, כמו גם פרסום שוטף של פעילות הוועדה ( לרבות המענה לשאילתות), באתר המחוז, בדף ה פייסבוק הייעודי של הוועדה ובקבוצות וואטסאפ וטלגרם מטעמה, צפוי להגדיל בצורה משמעותית את היקף פניות עורכי הדין לוועדה לקב לת הכוונה אתית, מהלך שעשוי בטווח הרחוק להפחית את מספר התלונות המוגשות כנגד עורכי דין.
28 סיכום פעילות לשנת 2020 חיפוש במשרדי עורכי דין ובבתיהם בהתאם לפקודת מטא"ר 14.01.13 , כאשר מתעורר צורך לערוך חיפוש בביתו או במשרדו של עורך דין וקיימת אפשרות סבירה כי מסמך או חפץ שחל עליו חיסיון מקצועי יגיע לידיו של עורך החיפוש, בין בשל חשד שקיים נגד עורך הדין ובין כאשר נדרש החיפוש בקשר לטיפול בלקוח - חלה חובה ליידע את הלשכה אודות הכוונה לערוך חיפוש, וזאת כדי לאפשר לנציג מטעם לשכת עורכי הדין להיות נוכח בעת ביצוע החיפוש כדי להבטיח את האינטרס הציבורי שבשמירה על חיסיון עורך דין-לקוח. תיאום הליווי נעשה על- ידי צוות הוועדה והליווי ניתן על- ידי עורכי דין המשמשים כבאי כוח הוועדה ואשר עברו הדרכה מתאימה פרסום אודות פעילות הוועדה פרטים אודות פעילות הוועדה, הרכב החברים, נהלים, מסמכי מדיניות וכן מידע מקיף אודות אופן הגשת תלונות או שאילתות ופרסום גילויי דעת הוועדה שניתנו במענה לשאילתות שהגישו עורכי דין חברות ו חברי המחוז מפורסמות באתר המחוז בכתובת: https://tabar.org.il/ethica . פרסום נהלי הוועדה ומסמכי המדיניות נעשה גם באמצעות דיוור ישיר לדוא"ל של עורכי דין חברות ו חברי המחוז.
סיכום פעילות לשנת 2020 29 נוסף על אלה מנהל צוות הוועדה בראשות פרקליטת הוועדה דף פייסבוק העומד על למעלה מ- 1,500 עוקבים, וכן קבוצת הודעות בוואטסאפ וערוץ הודעות בטלגרם המונים כ- 170 חברים, באמצעותם מתפרסם באופן שוטף מידע אודות פעילות הוועדה, לרבות באמצעות פוסטים והודעות על החלטות העמדה לדין וקובלנות שהוגשו לבית הדין המשמעתי, גילויי דעת הוועדה שניתנו במענה לפניות עורכי דין בשאילתות , מידע אודות פסקי דין והחלטות חשובות וכיו"ב. בתקופת הדו"ח פורסמו 126 פוסטים בתפוצה של 33,926 קוראים אשר גילו מידת מעורבות של 15,915 רגשות, תגובות, שיתופים וקליקים. כמו כן נשלחו 150 הודעות בקבוצה ובערוץ ההודעות בוואטסאפ ובטלגרם.
30 סיכום פעילות לשנת 2020 הדיונים בוועדת האתיקה מתנהלים בדלתיים סגורות, ללא נוכחות מי מהצדדים, ותוכנם חסוי. החלטות הוועדה מתקבלות על יסוד המסמכים הנמצאים בפניה ונשלחות אל הצדדים בדואר. במידה שהוועדה מחליטה לגנוז את התלונה, באפשרות המתלונן לפנות לגופים נוספים הרשאים אף הם להגיש קובלנה לבית הדין המשמעתי בשל עבירת משמעת - ועדת האתיקה הארצית, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. במידה שהוועדה מוצאת כי יש בסיס לנקיטת צעדים משמעתי ים נגד עורך הדין הנילון, מוגשת קובלנה מתאימה לבית הדין המשמעתי המחוזי. הודעות בדבר ההחלטות על העמדתם לדין של עורכי הדין הנילונים, וכן הודעות בדבר גניזת התלונה בצירוף נימוקי הגניזה והסבר בדבר האפשרות לפנות בעניין לקובל נוסף כהגדרתו בסעיף 63 לחוק הלשכה, מועב רות ישירות למתלוננים ולעורכי הדין הנילונים. נתונים על החלטות הוועדה במהלך תקופת הדו"ח קיימה הוועדה 32 ישיבות , במסגרתן נדרשה לקבלת 1,795 החלטות - מתוכן 1,600 החלטות על גניזת תלונה, 33 החלטות על גניזת התלונה בלוויית אזהרה לעורך הדין שלגביו הוגשה התלונה ו- 95 החלטות על העמדה לדין של עורכי דין הנילונים. עניינים נוספים בהם התקבלו החלטות: ערעורים על פסקי דין, הליכי השעיה זמנית, הליכי הטלת עונש, פתיחה בהליך בירור משמעתי ביוזמת הוועדה, עיון חו זר בהחלטות הוועדה.
סיכום פעילות לשנת 2020 31 הטיפול ביישום החלטות הוועדה במהלך תקופת הדו"ח נשלחו לצדדים 3,406 מכתבים אודות החלטות הוועדה בתלונות . כמו כן, הוגשו 130 קובלנות ו- 7 בקשות להטלות עונש לבית הדין המשמעתי המחוזי, ובכך יושמו במלואן החלטות הוועדה בדבר העמדה לדין של עורכי דין נילונים , לרבות החלטות העמדה לדין משנים קודמות. הערה חשובה לאור דו"ח מבקר המדינה כבר בתחילת שנת ,2021 לראשונה מזה עשור , החלה הוועדה לעמוד במועד הקבוע בסעיף 9 לכללי לשכת עורכי הדין (סדרי הדין בבתי הדין המשמעתיים), התשע"ה- 2015 ולהגיש את הקובלנות לבית הדין בתוך פרק הזמן של תשעים הימים ממועד ההחלטה על העמדתם לדין של עורכי הדין.
32 סיכום פעילות לשנת 2020 הדיונים בבית הדין המשמעתי מתנהלים בדלתיים פתוחות, אלא אם כן מחליט בית הדין אחרת מהטעמים הנקובים בחוק הלשכה. בהתאם להוראות חוק הלשכה, הסמכות העניינית לדיון בקובלנה מסורה בכל התיקים לבתי הדין המשמעתיים המחוזיים, כאשר בית הדין המשמעתי הארצי משמש כערכאת ערעור על החלטות בתי הדין המשמעתיים המחוזיים. נתונים על ההליכים בבית הדין המשמעתי המחוזי בתקופת הדו"ח נוהלו 169 הליכים בבתי הדין המשמעתיים המחוזיים, מהם 137 הליכים שהוגשו בתקופת הדו"ח . ב- 30 הליכים הסתיים הטיפול בתוך תקופת הדו"ח, מתוכם 24 הליכים במסגרת דיוני מוקד ו- 6 לאחר ניהול הוכחות. ניתנו 27 הכרעות דין , מהן 26 הכרעות דין הכוללות הרשעה מלאה או חלקית וזיכוי אחד. ניתנו 22 גזרי דין , ו מהם ב- 7 הליכים הוטלו עונשי השעיה בפועל עד הוצאה מהלשכה.
סיכום פעילות לשנת 2020 33 נתונים על הליכי הערעור לבית הדין המשמעתי הארצי ולבתי המשפט בתקופת הדו"ח נוהלו 42 הליכי ערעור ב בית הדין המשמעתי הארצי, ב בית המשפט המחוזי בירושלים וב בית המשפט העליון, מהם 34 הליכי ערעור שהוגשו בתקופת הדו"ח 21( הליכי ערעור מטעם נקבלים ו- 13 הליכי ערעור מטעם הוועדה). ב- 28 הליכים הסתיים הטיפול בתוך תקופת הדו"ח, מהם התקבלו 8 ערעורים ( באופן מלא או חלקי) ונדחו 18 ערעורים. ב- 2 ערעורים ניתן פסק דין מוסכם על דעת הצדדים.
34 סיכום פעילות לשנת 2020 נהלי ועדת האתיקה המחוזית נוהל מס' 1.001 תאריך פרסום: 06.06.2019 פרסום נהלים, מדיניות ועדה והנחיות פרקליט הוועדה נוהל פרסום נהלים, מדיניות ועדה והנחיות פרקליט הוועדה 1. לוועדת האתיקה, כמוסד של הלשכה לפי סעיף 9(6 ) לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א- 1961 (להלן: " החוק "), הסמכות לתת חוות דעת מקדימה בענייני משמעת של עורכי דין (סעיף 60 א לחוק), הסמכות להגיש קובלנה לבית דין משמעתי בשל עבירת משמעת (סעיף 63 לחוק) והסמכות לקבוע סדרי עבוד תה ונהלי דיוניה בהנחיות מנהליות (סעיף 19 לחוק). 2. בית המשפט העליון חזר ואישר, במפורש או במשתמע, את חוקיותן של הנחיות מנהליות ( לדוגמא, בג"צ 267/76 דב מגן נ' שר החקלאות ואח' ; בג"צ 10/79 יוכבד הורמן נ' ראש עיריית ת"א .) בבג"צ 596/75 מכבי תל-אביב אגודה לספורט נ' רשות השידור הוסיף בית המשפט וקבע כי על אף שהרשות מוסמכת על-פי ה חוק להסדיר עניין מסוים ב"כללים" (שהינם, למעשה, חקיקת- משנה), אין היא מנועה מלהסדיר אותו עניין באמצעות הנחיות מנהליות. 3. לשם חיזוק המנהל התקין וטוהר המידות, הפחתת ביקורת והתדיינות, הגברת האמינות וביסוס מעמדה העצמאי של ועדת האתיקה - מובאים להלן סוגי ההנחיות המנהליות המפרטות את תהליכי העבודה בוועדה האתיקה וכן ההוראות בדבר פרסומן: א. הנחיות מנהליות שעניינן סדרי עבודה ונהלי דיון בוועדה - יפורסמו לציבור באתר האינטרנט של המחוז בחתימת יו"ר הוועדה בצירוף חתימתו של פרקליט הוועדה; ב. הנחיות מנהליות שעניינן מדיניות הוועדה בנושאים שונים, ובהן מדיניות ההעמדה לדין בעבירות משמעת שונות וכן אופן הפעלת שיקול הדעת בהגשת בקשות להשעיה זמנית או בקשות להטלת עונש - יפורסמו לציבור באתר האינטרנט של המחוז בחתימת יו"ר הוועדה; לצד ג. הנחיות מנהליות אלה יקבע פרקליט הוועדה נהלי עבודה פנימיים , כמובנם ב חוק חופש המידע, התשנ"ח- ,1998 לחברי הלשכה בהם הוא מסתייע לצורך מילוי תפקידיו. הנחיות הפרקליט בחתימתו לא יפורסמו ויובאו לידיעת יו"ר הוועדה.
סיכום פעילות לשנת 2020 35 נהלי ועדת האתיקה המחוזית נוהל מס' 1.001 4. הוראות הפרסום דלעיל הינן בהתאם להוראות חוק חופש המידע, התשנ"ח- 1998 , הקובע כי על רשות ציבורית להעמיד לעיון הציבור את ההנחיות המנהליות הכתובות שעל פיהן היא פועלת ושיש להן נגיעה או חשיבות לציבור, זאת בכפוף לסייגים למסירת מידע הקבועים בחוק והעדר החובה למסור מידע שאין לו נגיעה או חשיבות לציבור, כגון נושאי מנגנון ונהלים פנימיים טכניים. שמעון כץ, עו"ד יושב ראש ועדת האתיקה אשרת חנוך, עו"ד פרקליטת ועדת האתיקה
36 סיכום פעילות לשנת 2020 נהלי ועדת האתיקה המחוזית נוהל מס' 1.002 תאריך פרסום: 06.06.2019 טיפול בפניות ובמידע על עבירות משמעת נוהל טיפול בפניות ובמידע על עבירות משמעת א . כלל י 1. נוהל זה מפרט את אופן הטיפול של ועדת האתיקה המחוזית (להלן: " הוועדה )" , לרבות באמצעות פרקליט הוועדה, בפניות המוגשות אליה וכן במידע על עבירות משמעת שהגיע שלא בדרך תלונה. 2. בנוהל זה - "בעל תפקיד במערך המשמעת" חבר הו ועדה, פרקליט הוועדה, ב"כ הוועדה כמובנו בסעיף 63 סיפא לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א- 1961 (להלן: " החוק )" , חבר לשכה המסייע לעבודת פרקליט הוועדה לפי סעיף 18 ג(ד) לחוק וכן חבר בית הדין ה משמעתי המחוזי. "הליך בירור" טיפול בפני יה, תלונה או ידיעה על עבירת משמעת שהגיעה שלא בדרך של תלונה, לפי כללי לשכת עורכי הדין (סדרי הדין בבתי הדין המשמעתיים), התשע"ה- .2015 " מענה סטטוטורי " העברת תלונה לתגובת נילון לפי כלל 4 (ב) לכללי לשכת עורכי הדין (סדרי הדין בבתי הדין המשמעתיים), התשע"ה- .2015 " פרקליט הוועדה " כהגדרתו בסעיף . 18 ג לחוק "צדדים לטיפול" מתלונן או מוסר מידע, ב"כ מתלונן או מוסר מידע, נילון וב"כ נילון. " קובלנה " כהגדרתה בסעיף 63 לחוק. " תלונה " כהגדרתה בכללי לשכת עורכי הדין (סדרי הדין בבתי הדין המשמעתיים), התשע"ה- .2015
סיכום פעילות לשנת 2020 37 נהלי ועדת האתיקה המחוזית נוהל מס' 1.002 ב . טיפול בפניות ומידע על עבירות משמעת 3. פנייה לוועדה תוגש בנוסח הערוך לפי טופס 1 שבתוספת לכללי לשכת עורכי הדין (סדרי הדין בבתי הדין המשמעתיים), התשע"ה- 2015 (להלן: " טופס הגשת תלונה )" ; העתק הטופס מצורף כנספח א' לנוהל זה ויעמוד לרשות הציבור באתר האינטרנט של ה מחוז וכן במשרדי המחוז. 4. לא נערכה הפנייה על גבי טופס הגשת תלונה, היא תוחזר למתלונן בלוויית הטופס לצורך עריכתו והשלמת הפרטים הנדרשים בו כתנאי להמשך הטיפול, אלא אם החליט פרקליט הוועדה, או עורך דין שפרקליט הוועדה ה סמיכו לכך (להלן: " המוסמך "), לפטור את המתלונן מעריכת טופס הגשת תלונה. 5. טופס הגשת תלונה שהתקבל במזכירות הוועדה ביחס לעורך דין שאינו רשום כחבר ה מחוז יועבר למזכירות ועדת האתיקה המחוזית במחוז בו רשום עורך הדין, ותישלח למתלונן הודעה על כך. 6. על אף האמור לעיל, במידה שו ועדת האתיקה הארצית העבירה לטיפול הוועדה פני יה ביחס לעורך דין הרשום במחוז אחר, על- פי בקשת ועדת אתיקה מחוזית אחרת או לבקשתה שלה, תטפל בה הוועדה בכל שלביה, ואם תוגש בה קובלנה - תנהל את הקובלנה; החלטת הוועדה בפנייה, כמו גם תוצאות ההליכים המשמעתיים ככל שיי נקטו ביחס לעורך הדין הנילון, יובאו לידיעת ועדת האתיקה המחוזית האחרת ו/או ועדת האתיקה הארצית, לפי העניין. 7. טופס הגשת תלונה שהתקבל במזכירות הוועדה ביחס למספר עורכי דין, שלפחות אחד מהם אינו רשום כחבר המחוז, יובא לידיעת ועדת האתיקה במחוז בו רשום אותו עורך דין לצורך קבלת החלטה מוסכמת בדבר זהות הוועדה המחוזית שתטפל בפנייה. 8. טופס הגשת תלונה ערוך בשלמות, פניי ה שקיבלה פטור מעריכת טופס תלונה ומידע שהתקבל שלא בדרך של הגשת תלונה, הכל ביחס לעורך דין הרשום כחבר המחוז, וכן פנ י יה ביחס לעורך דין הרשום במחוז אחר שקיבלה הוועד ה לטיפולה , יירשם במאגר הממוחשב של הוועדה, יינתן לו מספר סידורי ויועבר לפרקליט הוועדה או המוסמך להתחלת הליך הבירור. 9. על אף האמור לעיל, במקרים הבאים יועבר הטיפול ל וועדת האתיקה הארצית: א. פנייה או מידע שאחד הצדדים לטיפול בהם הוא עובד המחוז, חבר ועד המחוז או בעל תפקיד במערך המשמעת ; ב. פנייה או מידע בקשר לעורך דין הרשום במחוז שחברותו בלשכה הושעתה, המתייחסת למעשים שנעשו ב תקופת ההשעיה; ג. פנייה או מידע בקשר לעורך דין הרשום במחוז אשר בשל חשיבות מיוחדת, או עניין ציבורי, החליט יו"ר הוועדה לאחר התייעצות עם יו"ר ועדת האתיקה הארצית להעבירה לטיפול ועדת האתיקה הארצית.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU4ODMxMQ==